Follow on Bloglovin

I FREAKIN' LOVE IT

Publicerat 2014-10-21, klockan 13:20:55
i kategorierna träning, vardag,
ÄNTLIGEN!! HAPPY HAPPY HAPPY :D
Waow vilket superhärligt och apbra pass jag fick till!! Muskelkontakt i varenda övning. JÖSSES så glad jag är just nu. Svanken var på min sida idag! Måste ha varit gröten som gjorde susen. Har ju inte ätit så mycket kolisar till frukost på senare tid så det kanske var det som behövdes?
 
Passet såg ut så här: Marklyft, sittande rodd - smalt & brett grepp, knäböj, krummerande rygglyft, benpress och vadpress. Avslutade med 12 min på crossen också. Körde 4-5 set på övningarna med lite olika antal reps. Hej svettis efter detta pass!
 
Nu är proteinshaken i magen, eller på väg ner iallafall. Dags för dusch och sen maaaat ❤️ Ikväll blir äntligen nattjobb. Första natten av tre villet innebär att jag får en ledig helg till :D Bästa som finns är lediga helger!

GRÖTHIMLEN

Publicerat 2014-10-21, klockan 10:04:00
i kategorierna kost, vardag,
Det var evigheter sen jag åt gröt sist och igår kväll när jag packa väskan så ba - imorgon vill jag käka gröt till frukost!
 
 
Godmorgon på er! Här sitter jag vid frukostbordet och rent ut sagt njuter av varenda liten sked utav min gröt. DEN SMAKAR SOCKERKAKSSMET JU!!! Lyckades verkligen med både konsistens och smak trots att den är gjord i mikron liksom. I'm in heaven.
 
Idag vankas baksida ben och nedre rygg på gymmet. Förhoppningsvis kommer jag att få mina två paket hem idag! Har beställt ett lyftarbälte (som jag dock inte kan använda idag då förstås), 3 lådor Questbars (endast chocolate brownie, min favoriiiiit) och sen 3 par träningstights, heh. Man kan aldrig ha för många ;)

RECEPT PÅ HEMMAGJORD THAI

Publicerat 2014-10-20, klockan 16:34:05
i kategorierna vardag, träning, kost, recept, hälsa,
Tjabba tjena, look who's talking! Eller skriver.
Fyra dagar sen sist. Torsdagen blev som sagt vilodag med fika hos farmor och farfar. Sen har jag minsann tränat hela helgen - fredag /bröst, axlar & triceps på mitt gym, - lördag /framsida ben & lats - söndag /bröst & triceps tillsammans med mannen min. Nytt PB i bänk + 2 nya bröstövningar som jag definitivt tänker köra på mina pass!

Idag blev det ett Mixpass med frivändningar, hängryck, latsdrag och lite tricepspress. Avslutade med 12 minuter på crosstrainern sen. Och som post-workout lunch blev det hemmagjord thai :D 

600g Färdigstrimlad (och kryddad, sweetchili) kyckling stekt i kokosfett. Tillsätt 1 dl kokosmjölk och ca 1-2 msk sambal olek. Rör om och låt puttra en stund (ca 5 minuter). Slå av plattan och tillsätt 150-200g kvarg och rör om. 

Tadaaaaaa, en härlig thaigryta för ca 3-4 personer. Serveras med nudlar eller ris, -jasminris om jag får bestämma ;)

VAR ÄR DU KÄRA ENERGI

Publicerat 2014-10-16, klockan 13:33:02
i kategorierna vardag,
Oh dear lord, var är min energi? 
 
Orkar liksom inte ens ta egna foton?! 
Idag var det tänkt att träna framsida lår, rumpa och press vertikal MEN jag har totalt noll energi i skallen (eller det typ sitter i ögonen?) samt FORTFARANDE brutal träningsvärk i baksida lår = that workout ain't gonna happen today...
Om en timme ska jag iallafall bege mig till pappa och sen vidare på torsdagsfika hos farmor och farfar. Någonting positivt allafall! :)
 

C'est la vie

Publicerat 2014-10-15, klockan 03:38:04
i kategorierna vardag, träning,
När man trodde att gårdagens "baksida, vader och drag horisontal"-pass gick käpprätt åt helsifyr så BAAM - sjukaste träningsvärken. Att böja, sträcka eller resa på sig är utanför dagens planer idag, typ. Fast nä, ska jobba färdigt natten (vilket innebär lite långsam gång i korridorerna), sova, äta, förmodligen handla och sen träna med min partner in crime ❤️

Har och hade igår väldigt svårt att få kontakt med baksida lår MEN eftersom att jag idag har fruktansvärd träningsvärk i just baksida lår så kanske jag kom i kontakt med lite muskler trots allt? Det känns som så iallafall, haha. Aouch. Passet såg ut så här iallafall:

• Raka marklyft /6 set (varav 2 som uppvärmning)
• Sittande bred rodd /4 set
• Vadpress /4 set
• Liggande legcurl /4 set
• Facepulls /4 set
• Smala benpress (sittande, fötterna högt upp) /8 set
• Cablecurl /6 set

Jag gillar verkligen detta upplägg och ska bli spännande att se hur man känner sig när veckan är slut :) 
Nej nu ska jag återgå till jobbelijobbet. Äntligen fick jag ju jobba liksom!! Trivs så sjukt bra med att jobba natt så det är skrämmande. Önskar att man kunde få fast tjänst bara...





NYTT GODISPARADIS OCH DAGENS WORKOUT

Publicerat 2014-10-13, klockan 13:01:00
i kategorierna kost, träning, vardag,
Förra måndagen (6/10) öpnnades Västerås STÖRSTA godisbutik -> Godisgrodan :D Alltså WOW!!! Jag är käääääääär. Jag är och kommer alltid att vara en godisråtta(groda, höhö). Så igår åkte jag och min pöjk och köpte lite söndagsgodis :)
 
 
 
MEN nu är det måndag igen, back in buisness som man brukar säga. För ja, jag käkar på schema nu faktiskt. Ett schema som jag vet att jag kan hålla. Sen har jag en dag mitt i veckan som jag lägger till ett extra mål (för att orka träna 6 dagar i rad, vilodag på söndagar) och sen har jag en godisdag (lördag eller söndag). Och mitt nya träningsschema är jag så jäkla taggad på och idag blev det ett superpass med superkontakt!
 
DAGENS PASS: Press vertikal + bål:
Uppvärmning: Inåt- och utåtrotationer +  2 set Militärpress
4 SET
• Militärpress, 25kg x2, 20kg x2
• Axellyft åt sidan, 8kg x2, 6kg x2
• Smala Latsdrag, 35kg x4
• Kryssdrag nerifrån, 14kg /sida x4
• Enarms latsdrag i cable, ?kg x4 /sida
 
3 SET
• Wood chop middle i cable, 14kg x3 /sida
• Magmaskin? (raka & sneda), x3 /sida
• Situps, x3
• Liggande benlyft på bänk, x3
 
 
Och nu blir det MAAAAAAAAAT
 
 

Eftersom att jag inte kunde somna om

Publicerat 2014-10-11, klockan 09:05:41
i kategorierna hälsa, vardag,
Så fick det bli en tidig morgonpromenad. Riktigt skönt faktiskt och så himla fint det är när solen är på väg upp. 
När jag jobbar mina nätter så brukar jag ibland, när jag gått av mitt pass vid 7, ställa mig och bara njuta av soluppgången, de härliga färgerna och fågelkvittret (när det är vår och sommar). Det var riktigt skönt att bara få gå en stund.
 
Nu blir det frukost nummer 2 och lite Sims 3 :D

Vaken sen FYRAAAA och typ hjärntvättad

Publicerat 2014-10-11, klockan 07:40:42
i kategorierna johanna,

Vill slå nånting. VARFÖR kan jag inte sova?! Jag är ju trött hallååååå. Det måste vara ett tecken på att jag behöver jobba lite. Har varit så sjukt rastlös den här veckan så det är skrämmande. Vad har jag gjort liksom? Tränat, ätit, spelat sims, degat i soffan framför ETT ANTAL filmer, serier och tv program. Fikat har jag gjort. Godis har jag också ätit, massor. Blä. En överdos av questbars har det också blivit denna vecka. 

Något jag börjat tänka på mer och mer är att de kilon jag gått upp (typ två kilo sen i början av året...) har satt några av sina spår TOTALT i ansiktet. Ser ut som en vandrande fotboll i ansiktet typ. I och för sig har jag alltid haft rundare form på ansiktet. Men jag känner mig som en jäkla val. När ska detta tänk och fixering ta slut? Varför bryr man sig så himla mycket för?! Ser jag i syne?


Kan man träna 6 dagar veckan? Hur mycket behöver jag egentligen äta? Hur fördelar man styrka och cardio bäst? Förstör man för mycket om man kör cardio direkt efter styrketräning? 
GAH. Så. Mycket. Tankar.

IMORGON KOMMER JAG

Publicerat 2014-10-10, klockan 13:35:42
i kategorierna hälsa, kost, träning, vardag,
..att ha träningsvärk i magen. HERREJÖSSES vilken kontakt.
 
Hallå hallå! Äntligen fredag, äntligen helg (fastän jag varit ledig hela veckan...). Har precis kommit hem från gymet, tryckt i mig både prottedrink och käk. Duschen tar jag snart, ska bara matkoma mig lite på soffan först, hehe.
 
Idag testade jag faktiskt att köra enligt mitt nya schema. Så fredagspassen kommer att se ut så här framöver, precis som det gjorde idag alltså:
 
4 set utav:
• Chins/breda latsdrag
• Smala latsdrag (med roddhandtag)
• Enarms latsdrag i cable-crossover (megabra övning!!!)
• Hantelcurl
• Framåtlutande axellyft (omvända flyes typ)
 
3 set utav:
• Hängande benlyft
• Krummerande ryggresning (hej daggmask)
• Situps
• Liggande benlyft 
 
Detta blev ett sjujäkla pass faktiskt! Tog ca 80-90 minuter exklusive uppvärmning (inåt- och utåtrotationer + 2 set breda latsdrag). Vikterna kommer vara lite olika från gång till gång. Men till och börja med kommer jag, som tidigare skrivit, köra på två lätta veckor för att känna på schemat och chocka kroppen lite.
Men efter dagens pass kan jag verkligen säga att jag längtar tills nästa vecka! Nu blir det nämligen till att vila lördag och söndag :)
 
HAR NI NÅGOT SPECIELLT TRÄNINGSUPPLÄGG? :)
 
Post-workout lunch: Jasminris, köttfärssås, ketchup och Vanilla white chocolate shake!

Q/A: Recension av PWOn Frenzy

Publicerat 2014-10-09, klockan 18:19:53
i kategorierna träning,
FRENZY
Smaker: Fruit Punch eller Orange Pop.

Tidigare fanns PWOn Craze som efter ett tag blev olaglig och togs bort från marknaden. Nu har efterträdaren Frenzy landat och förväntas leva upp till höga förväntningar! Gör den det då? Att den blir slutsåld ganska snabbt om och om igen kanske säger en del?

Mitt egna tycke av denna lilla burk (ja den är liten men välfylld!) är WOW. 
Jag har ju testat lite olika PWO med lite olika biverkningar osv. Denna klår definitivt de andra PWOna som jag testat (pinked och raw rampage). Jag upplever inga stickningar och energin kommer verkligen stegvis och ger ett jäkla power på gymet! Det är sällan jag tränar under två timmar faktiskt och då har jag fortfarande energi kvar i "huvudet" EFTER två timmar!! Så ja, man kan väl säga att den håller vad den lovar.

Vilken smak är godast? Apelsin. Om du inte gillar punch, ta apelsin. De är inte så jättegoda i smaken någon utav dom, men jag tror det är en vanesak precis som med det mesta. Efter några gånger så kommer den slinka ner lika snabbt som ett glas saft! 


Nackdelen med PWO är att det är svårt att hålla sig till en rimlig träningstid eftersom man har så pass mycket energi och så mycket att ge. De säger ju att man bör hålla sig omkring en timmes träning, men vad tusan -har man flow så har man! Men känner du dig sliten i kropp och knopp, vila. Ta inte PWO och hoppas på beastmode. Kroppen behöver vila också! Även om man har en grym PWO så fixar den inte allt :)




SNART HELG JU

Publicerat 2014-10-09, klockan 09:29:16
i kategorierna hälsa, vardag, johanna,
Ingen god morgon här inte. Har verkligen sovit sämst inatt, om man ens kan kalla det för sova? Varit vaken till och från sen halv ett och då la jag mig efter 23 igår?! Upp och pinka tjugo miljoner gånger känns det som och från klockan 4 kunde jag inte somna om alls. Så ont i magen. Gick upp halv 5 och rörde ihop en frukostskål, la mig i soffan och slog på Scooby Doo på tvn. Till slut kände jag väl att jag blev lite tröttare och stängde av. Somnade om och vaknade igen vid 8. Värdelöst. Hur många timmars sömn kan det ha blivit liksom? :(


Nu har jag ätit frukost nummer två framför Barbie och prinsessakademin (ja jag är väldigt förtjust i barnprogram/tecknat/animerat :)). Ska låta frukosten smälta lite och sen blir det ett ben- och magpass på gymet. Obligatoriska torsdagsfikan är det ju idag också så den ser jag fram emot. Egentligen har jag sett fram emot den hela veckan och OJ vad denna vecka har gått i slowmotion... Men nu är det äntligen torsdag!
Har inte fått jobba på en vecka heller (tråååååkigt) så jag hoppas att nästa vecka blir mer tursam.

Helt kär i min nya pwo ❤️




HALLON, BLÅBÄR & JORDGUBBSSMULPAJ

Publicerat 2014-10-08, klockan 19:16:55
i kategorierna vardag, kost,



Hej där läckerbit. Måste tala om för dig att du doftar ljuvligt i mitt kök. En smakbit? JA TACK.
Kan ni tänka er att denna goding innehåller både smör och vetemjöl MEN att en bit utav åtta innehåller under 160 kcal?! Dra mig baklänges.
Den blev dessutom jättegod! Måste dock experimentera lite mer då smulorna ovanpå blev lite för smuliga, hehe. Så jag återkommer med recept när jag har det rätta smulet ;)

Höstlig onsdag

Publicerat 2014-10-08, klockan 08:57:32
i kategorierna kost, vardag,
Godmorgon! Vilket shitty väder vi har idag. Mörkt och förmodligen kallt. Och sen blir det ju inte bättre utav att jag vaknar före 8 till och med. Skulle inte förvåna mig om jag blir inringd på jobb inatt bara för det.. Men men, jag vill jobba så jag hoppas att de ringer snaaaaart!
 
Igår eftermiddag följde jag med tjejgängets nyaste nyblivna 20åring till Västerås. Vi köpte lite alkohol till helgen (ja, det blir party party!), kikade lite i gallerian på Erikslund och sen käkade vi thaibuffé. Thai är oslagbart, speciellt riset, haha. Lever på jasminris förtillfället. Så sjukt gott!
Sen avslutade vi kvällen med att handla lite mat- och husvaror på City Gross.
 
Så till frukost idag blev det lindahls laktosfria kvarg blandat med lemon/lime funlight, toppat med färska jordgubbar (köpte igår), banan, havregrynnoch walden farms pancake syrup. DRÖM. 
 
Idag är det egentligen bröst på schemat MEN jag känner inte alls för att köra det så det kommer bli ett blandpass. Bänkpress kommer jag iallafall att köra. Min nyfunna kärlek ❤️ 

Tisdag

Publicerat 2014-10-07, klockan 14:56:15
i kategorierna vardag,
Dagens frulle, typ likadan som igår fast en annan smak på kvargen bara ;). Mums!
 
I skrivande stund ligger jag i sängen med färg i håret. Kände att det var dags att ändra på någonting och då fick håret bli den utsatta. 
Har världens jäkla träningsvärk i rygg och biceps idag... AOUCH, säger jag bara. Dagens benpass blev dessutom katastrof. Är så trött på att det blir fler och fler sämre benpass.. Ska nog köpa ett bälte trots allt. Eller lägga en planka/viktskivor under hälarna när jag kör böj. Det hjälpte ju faktiskt när jag testade det för herrans många veckor sedan. 
 
 
Nu har jag knåpat ihop ett nytt träningsupplägg som då mina högrepsveckor ska få inleda. Är fortfarande ett 5-split men definitivt ett väldigt annorlunda upplägg. Ska bli spännande att testa det nästa vecka sen!
Nu ska skölja ur färgen ur håret och sen ska jag nog baka någonting. Tiden går ju så grymt sakta när man är själv.... Bläääää

DAGS ATT CHOCKA?

Publicerat 2014-10-06, klockan 20:38:00
i kategorierna träning,
Om det är kul att lyfta tungt? Det är det roligaste och mest härliga som finns! Men, efter många veckor med fokus på att lyfta tyngre och tyngre så är det dags för två högrepsveckor, vilket också innebär lättare vikter för att chocka kroppen lite. 
 
Bild från idag, innan dagens rygg- och bicepspass.
 
Jag kommer att fortsätta denna vecka med att köra tung träning och alltså från och med nästa måndag så börjar jag chockveckorna. Ska bli kul att få köra så många reps att man verkligen känner sig pumpad och helt slut i kroppen!
Måste ju även tillägga att cardion går rätt bra också! Lite problem med mina smalben men när jag får alldeles för ont så sänker jag farten helt enkelt. Detta gäller endast löpbandet, de andra maskinerna går kanon! Så självklart kommer jag fortsätta med cardion även under dessa veckor.
 
 
Brukar ni köra chockveckor eller chockpass? Hur ofta isåfall? 

DAGENS JOHANNA

Publicerat 2014-10-06, klockan 16:13:00
i kategorierna johanna,
 
Dagens humör: Lite glader och lite trötter
Dagens mående: Kanon! 
Dagens vill ha: Frozen yoghurt ❤️
 
 
Dagens borde: Slänga alla miljoner med kartonger (UPDATE: Fixat!!) och städa lite, om jag orkar haha.
Dagens klädsel: Bekvämt hemma och byte till jeans om jag lämnar lägenheten, hehe
Dagens frisyr: Uppsatt
Dagens planer: Träna, slänga kartonger, sola och kanske städa. Äta ska jag väl också göra ;)
Dagens träning: RYGG ❤️❤️ 
 

GODMORGON MÅNDAG

Publicerat 2014-10-06, klockan 09:19:38
i kategorierna vardag, kost,


Här sitter jag, i soffan framför tvn, kollar på Scooby Doo och käkar frulle. När man bor helt själv så känns det på något vis inte lika ensamt om man äter vid tvn, haha. Så det är väl så mina morgnar oftast ser ut :)

Måndag idag vilket innebär ny (stress)vecka. Att inte veta om, när eller vart någonstans man får jobba denna vecka är lite utav ett stress och orosmoment. Att vara timvikarie är stressande men ändå ganska skönt, när man jobbat ihop lagom med timmar så man kan ta en "minisemester" med gott samvete. Att då vara timvikarie på natten är ÄNNU bättre då man vid varje arbetspass får ihop 10h. Så det krävs inte så många jobbnätter varje månad som tur är! 
Så om jag själv hade fått bestämma så hade jag gärna jobbat 4 nätter denna vecka. Men men, vi får se när, var och om jag behövs.


Nu ska iallafall kolla lite mer på Scooby Doo eftersom jag ändå inte kommer in på gymet förrän efter 11... Jävla skitsystemgubbar som inte fixar grejerna som de ska.. GAH. Idag väntas ett ryggpass med lite marklyft, latsdrag och hantelrodd har jag tänkt :)

Lördagsnäring

Publicerat 2014-10-04, klockan 21:38:22
i kategorierna vardag, hälsa, kost,
Dagens lunch blev nötfärs kryddad med soja och diverse kryddor, majspasta och stevia ketchup.

Gluten- och sockerfri äppelkaka med vaniljglass blev kvällens fika hemma hos mamma. Lyckades faktiskt ganska bra med denna äppelkaka där jag gjorde lite på eget sätt, men med grunden från Tasty Health. Saftig och god!


Blev ett kvällsbenpass ändå. Ett kort och helt okej pass. Nu sitter jag och kikar på hela Sverige bakar och äter lite kvällsmellis. Är inne i en riktig bakperiod just nu så imorgon kommer jag nog att experimentera lite mera i köket, har ju vilodag liksoooom. Ska spenderas på bästa möjliga sätt :)

Don't worry, be happy

Publicerat 2014-10-04, klockan 11:55:53
i kategorierna johanna, vardag,
Ledsen, arg, frustrerad?
 
Ååååååååh. Nu är det nya systemet igång på gymet och kortet är fixat och hämtat. Så jag hade tänkt inviga det idag, men vad händer?!
Gick upp strax efter 9, gjorde i ordning frukost och åt i lugn och ro. Bytte om och drack min PWO. Sen packade jag gymväskan och gjorde lite diverse saker innan det var dags för färd mot gymet. När jag kommer fram till dörren så finns ingen kortläsare, alls!!! Båda dörrarna är låsta (resturangen har en dörr och gymet har en dörr, fast de går till samma hall). Resturangen öppnar inte förrän 12 och där står jag och klockan är 10.40 liksom. Suck.... 
 
Så det var bara att gå därifrån. Satte mig i bilen, lite smått frustrerad och besviken på att de nya grejerna inte funkar (eller ja, dem fanns inte ens där?!). Åkte iväg och handlade lite kvarg och grejer till nästa vecka och sen tappade jag suget helt för att träna. 
Så nu sitter jag här med ett huvud som känns tyngre än ett dussin mjölkpaket. Hallå, jag har liksom PWO i kroppen? Blir man konstig i huvudet om man inte tränar fast man tagit PWO? 
 
 
Idag har jag iallafall en massa annat kul jag ska göra så jag har inte tid eller lust att grubbla mer över detta. Om jag hinner kanske det blir ett benpass ikväll. Annars tar jag vilodag idag och kör ben imorgon istället, efter klockan 12.... Förhoppningsvis kommer jag in då, heheeeee.
 
 
Nu ska jag baka lite, sen fixa mat och sedan hem till en vän och baka ännu mer :D 
OCH JUSTJA, HA EN HÄRLIG KANELBULLENSDAG!
 
 

PÅ ETT ÅR

Publicerat 2014-10-03, klockan 02:09:31
i kategorierna hälsa, vardag, träning, johanna,
Har jag kommit så här långt.
 
 
Det är ganska sjukt att man inte fattar det FÖRRÄN man verkligen tittar tillbaka på gamla bilder. Jag är definitvt större, tyngre och mycket starkare än jag var för ett år sedan. Bredare på vissa ställen dessutom (WOHO RYGGEN!!). Är så sjukt glad att jag började styrketräna. Det har hjälpt mig massor på vägen. Visst kan jag känna mig stor, äcklig och tjock som en val vissa dagar MEN min kropp fungerar iallafall. Jag känner mig gladare nu än vad jag gjorde då. För ett år sedan mådde jag inte bra alls. 
 
NÄ HÖRRNI, idag är jag glad. Jag är glad. Trots att jag äter lite för mycket kakor och godis ibland :)))
 


HEJSAN
Johanna heter jag, är 20 år och håller hus i mitt eget lilla kryp-in.

Bloggar om mat, hälsa och träning. Vardagen i och utanför lägenheten och allt där emellan.